Airborne

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4546
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Airborne

#16 Bericht door PE1PQX »

http://www.pe1pqx.eu/home/ham-radio/bandplan (bij mijn beste weten actueel)

Hier een lijstje met frequentie-banden waar 'wij' mogen zenden. Dan heb je een idee waar je zou kunnen zoeken.
Tot (of tot-en-met) 10 MHz, = 30 meter band, is LSB gebruikelijk, daar boven USB.
Met uitzondering van 28MHz/10 meter wordt op de gehele HF (0-30 MHz) vrijwel geen FM bedreven (ik schrijf dus niet dat het nooit gebeurd). Hoe dat zit met 70MHz/4 meter en 50MHz/6 meter weet ik zo niet, hier heb ik geen spullen voor.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Math PD0MAT
Berichten: 199
Lid geworden op: 13 okt 2013, 20:06
Roepletters: PD0MAT

Re: Airborne

#17 Bericht door Math PD0MAT »

Spiekbrief met amateurfrequenties is te vinden bij het Agentschap Telecom.
Alles wat geen amateurband is, is meestal toegewezen aan een of andere commerciële of dienstverlenende afdeling. Zit je per ongeluk op de verkeerde frequentie te zenden, zou het zomaar kunnen dat je een militair- of luchtvaart kanaal stoort. Daar wordt het AT niet blij van, komen ze je opzoeken met peilbusjes ;)

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Airborne

#18 Bericht door PA0RAB »

Robin Andre en Math.
Ik denk dat er een begripsverwarring is.
Als zendamateurs hebben we bepaalde frequentiegebieden toegewezen gekregen.
.Over de hele wereld verdeeld in een aantal zones Die kunnen onderling wat verschillen. Ook kunnen er verschillen zijn tussen landen onderling .
De verschillende frequentie gebieden hebben we als zendamateurs onderverdeeld om elkaar zo min mogelijk te hinderen Die onderverdeling noemen we het bandplan.. Naast de frequentie banden voior het amateur gebruik is dus ook van belang hoe we die ruimte gebruiken.
In het algemeen het alleronderste deel voor uitbreidingsonderzoek baken en telegrafie(morse) dan komt een deel Single side band gevolgd door het lokale FM stuk Het bovenste deel van de band is voor repeater en satelliet verkeer.In iedere band zijn weer de specifieke aanroepfrequenties voor de diverse modi en aanroep kanalen voor de repeaters en satellieten met bijbehorende retour frequenties.Ik weet al die frequenties niet zo uit m'n grijze knar.
Het is voor een beginnend luisteraar m.i. belangrijk te weten waar en wat je waar kunt verwachten om zo gerict te luisteren.
Helaas weet ik ook niet zo direct waar ik info over onze onderlinge band verdeling korter bandplan met een muisclick kan vinden.
Wie helpt Robin
TNX en 73 de Ruud PA0RAB

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Airborne

#19 Bericht door PA3BAS »

http://iaru-r1.org/index.php?option=com ... Itemid=127


recht van de iaru het bandplan voor HF en lager
.... But will it blend?

Airborne
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 dec 2013, 12:47

Re: Airborne

#20 Bericht door Airborne »

Zoals ik al eerder zei, ik heb nog veel te leren en te snappen. Maar dat heeft een radio operator ook en mijn opa toen hij in dienst zat als operator van de AN/GRC-9

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Airborne

#21 Bericht door PA0RAB »

Bas.Robin,Rick en anderen.
Bas was zo vriendelijk wat bandplannen te zenden.Zo kun je dus gericht luisteren.
Rick gaf een college over antenne techniek.
Ergens zoemde er wat in m'n schedel maar het ledje wilde niet branden . Dus de bekende muisclick gebruikt.
Bingo het ledje floepte. Het setje herinnerde ik mij als kleine oorlogsbuit veroverd op de door de oefeningsleiding zwaar gesponsorde oefeningsleiding. We konden mooi een voedseltransport in een hinderlaag leggen en ons ploegje had eindelijk eens goed te eten..Herinneringen leuk maar nu ver van het onderwerp.Wat voor mij nu belangrijk is is wat kan en doet het ding. Kan ik een schema vinden oid. Schema niet wel wat losse schetsen.
Ik heb niet naar de zender gekeken.Meer naar de ontvanger Veel ben ik niet wijzer geworden door gebrek aan info ,maar toch wel wat.
Wat vooral opvalt is het grote ontvangst bereik. dat is feitelijk moeilijk te pieken in een frequentieband
als de het grote afstembereik intact laat.
Als tweed isde grote bandbreedte zeg het grote stuk wat uit het spectrum is te ontvangen nadelig voor de gevoeligheid .50khz dat zijn nu 4 naast elkaar liggende fm kanalen. Ook is aardig wat frequentie zwaai nodig om wat audio uit de detector te krijgen. Nu is 25 KHz al te breed en stapt men meer en meer over naar 12,5 khz bandbreedte en zwaai. Even wat leren Robin Schrift op tafel pen in de hand en svp niet zo domme blik van wat vertel je nu.
Bij een fm signaal zit de info in een frequentie verandering van de draaggolf.Die frequentie verandering moet omgezet worden in een in sterkte ampltude veranderend lf audio signaal. Dat doen we met de FM detector.Een bekend type uit die tijd is de ratio diode detector.Ook weer een simpel ding eigenlijk twee diode detectoren a.la oude kristalontvanger.
even rust.
Als de spraak wisselt tussen 250 hz en 2500hz en we zetten die op een draaggolf ontstaan er door modulatie zijbanden . Voor bijv een 30 MHz signaal wordt dat dan 30,0025MHz en 29,9975 Mhz
dus som en verschil tussen draaggolf en het gemoduleerde signaal
Dit geld ook bij FM .maar nu is wat anders van belang de zogenaamde modulatieindex. Uit de ontstaanstijd van de SE was index 5 nodig om wat audio te krijgen terwijl nu mod index 1 of 0,5 gebruikelijk is.
Terug naar de detectie
In die tijd was flankdetectie van het FM signaal gebruikelijk DWZ een van de detectoren stemde men af op de hoge frequentie en de andere op de lage Het heen en weer zwabberende signaal geeft natuurlijk op de afgestemde frequentie het meeste signaal af en zo werd dan het fm signaal in een am audio omgezet.NU zal dus een signaal met minder zwaai dus de afgestemde frequentie niet bereiken en zo ook een minder audio signaal geven . Dus schijnbaar minder gevoelig zijn
Oplossing De SEM RX volledig retunen naar een smallere bandbreedte Een klus van van hiewr naar Beijin. Kun je op de terugweg meteen een Bamiporto meenemen.
Er bestaat een club van lieden die oude legerradio's in ere houden,repareren en eens per jaar een soort reunie on the air hebben. ook hebben zij ergens in Badhoevedorp dacht ik een knutselgroep ter ondersteuning .Misschien kan Opa helpen Anders zoeken naar de Angry 9 club
Dan vroeg je naar antennes
Er schijnt je wat theorie toegezonden te zijn. De site van DK7ZB is ook verhipt leerzaam voor zelfbouw Kleine en redelijk goedkope krachtpatsertjes Kijk dan meteen ook Bij PA0FRI op zijn antennepagina's naar de theorie en o.a. de OCF antenne.
De Out oc Centre Feeded antenne is leuk voor de banden van bijv 3,5 to 28 MHz omdat dat harmonische van elkaar zjin Een antenne dus voor meer banden.
Voorlopig weer even genoeg leren op school en nog rijles theorie en ook nog radiotheorie dat wordt dan therapie.
55 bij het snappen en &3 de Ruud PA0RAB

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Airborne

#22 Bericht door PA3BAS »

Wat je ook niet moet vergeten is datnje domweg een andere antenne aan die set kan knopen. Een antenne voor de 10- en 11-meterband zal het helemaal niet slect doen. Wel op de runer letten. Kan je die tuner los gebruiken op een andere antenne, want dan gaat het feest niet door.

Over verbinding die ik had met een sem-35: het geluid was heel zacht en het ging allemaal moeizaam, maar het ging dus wel! In fm, met een Yaesu 897. Dat is een behoorlijk allround apparaat dat op alle amateurbanden van 160 meter tot 70 cm (behalve 70 mhz/4 meter) kan uitkomen in lsb, usb, cw, am en fm.
.... But will it blend?

Math PD0MAT
Berichten: 199
Lid geworden op: 13 okt 2013, 20:06
Roepletters: PD0MAT

Re: Airborne

#23 Bericht door Math PD0MAT »

PA0RAB,

Bas z'n link is inderdaad veel vollediger.
Het ging mij er meer om dat wanneer je per ongeluk in de verkeerde sectie van een amateurband zit, dit al minder ernstige consequenties heeft dan per ongeluk op een militair kanaal storen. Ik had geenszins het idee willen geven volledig te zijn, waarvoor excuses.

Airborne
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 dec 2013, 12:47

Re: Airborne

#24 Bericht door Airborne »

Het is een al een stuk duidelijker voor mezelf kwam tempo. Moet wat gas terug nemen en niet veel dingen tegelijk willen doen. Zal mijn best doen en wat meer in de theorie zoeken dan praktijk (gaat soms lastig met asperger).

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Airborne

#25 Bericht door PA3BAS »

Volgens mij is dat al een keer aangegeven, maar je kan online een cursus voor zendamateur doen. Dat is de DLZA (digitale leeromgeving zendamateur). Google maar eens op dlza.
.... But will it blend?

Plaats reactie