hallo

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
nl10855
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jul 2007, 20:26

hallo

#1 Bericht door nl10855 »

Hallo mensen op dit forum,,

Bij deze wilde ik me ook ff voorstellen ik ben nl10855 uit Groningen.
Ben inmiddels al jaren actief in de zend / ontvang hobby vooral ontvangen is de laatste jaren meer aanwezig.
Zenden was in de piratentijd in oa de oude AM periode van de bekende 11 meterband ook 3 meter ect ect alles wat maar kon zenden heb ik gedaan.
Ergens in de jaren 80 begon mijn interesse meer in luisteren te komen ook de gelicenseerde amateurs beluisteren was een hobby geworden.
Deze hobby werd alsmaar groter en groter ergens rond de jaren 90 had dus inmiddels ook het komplete dak in gebruik met verschillende antennes voor diverse banden vanaf HF tot 23 cm aan toe.
Nu wordt er op het moment enkel nog op HF geluisterd de hogere banden zijn helaas bijna uitgestorven door de computer en het internet jammer genoeg.
Des ondanks ben ik toch nog luisteraar maar nu nog van de HF waaronder veel op de 3630 daar mag ik graag altijd ff naar luisteren.
Ook wordt er veel geknutseld aan diverse draad antennes ondanks de beperkingen hier om het huis.
Totzover een kleine greep uit mijn tijdperk van de nl10855 als luisteramateur.

gr Pieter

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#2 Bericht door PA5COR »

Welkom Pieter :lol:

De mesten zijn als jou begonnen, en heben toen en machtiging gehaald.

Ik luister ook meer als dat de PTT toets wordt gebruikt, soms op 3630, maar eigenlijk liefst op 6/2/70.

Succes, en veel plezier met de hobby

73,

Cor

nl10855
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jul 2007, 20:26

#3 Bericht door nl10855 »

Hallo Cor,,

Ja bedankt voor je reaktie en ik was idd helemaal vergeten dat ik in de jaren 90 wel aan het leren was geslagen maar ik had zoals ze dat noemen examenvrees.
Helaas ben ik 2 maal de c examen misgelopen door deze vrees en zelfs 2 x op 1 fout teveel gezakt jammer genoeg.
De 3 de keer was helemaal flop en toen was de lol er af.
Heb daarna eigenlijk ook nooit weer het idee gehad om het papiertje te gaan halen omdat ik toch wist dat het weer mis zou gaan ondanks dat ik best veel van allerlei elektronika weet.
En nu op het moment bevalt me het wel dat luisteren en hoef ik eigenlijk geen papiertje meer te hebben aangezien luisteren ook best leuk is.

vr gr Pieter
ps heb jou trouwens ook weleens gehoord daar op 3630 perfect signaal vanaf jou kant en dat met ca 20 meter draad in een knik gespannen achter het huis en op de yeasu FRG 100.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#4 Bericht door vk2gwk »

Momenteel zijn de condities voorlange afstands verkeer heel erg slecht, maar in de loop van augustus moet dat weer een beetje gaan aantrekken - hoop ik. Luister dan ook maar eens rond de 0600 - 0700 UTC op 14.345 naar de de nederlands sprekende amateurs in Australie (met een enkele koppige engels sprekende er tussen).

Die moeten ook op jou draadje wel te horen zijn, Pieter. In de avond uren (in Nederland) zijn er op 15M en de 20 M ook diverse andere "weggelopen nederlanders" te horen .o.a. uit de VS en Canada en Suriname. Ben benieuwd of je die ook al eens gehoord hebt.

Succes met het luisteren.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#5 Bericht door wbeekman »

He luistervink,

Van harte welkom op dit forum. Leuk dat je vertelt hoe je met het amateur-virus besmet bent geraakt.
Helaas is het vakantietijd en de maandelijkse clubavonden zijn nu even opgeschort tot ong.september.

Luisteren is nog steeds een boeiende hobby.

Ook zal je op dit forum, leuke en interessante info vinden mbt de radio-hobby.
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Rob van Schaik
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 jul 2007, 16:46
Locatie: Apeldoorn

#6 Bericht door Rob van Schaik »

Nog een luistervink.
Mijn naam is Rob van Schaik en sinds een jaar of 36 met het 'radiovirus' besmet. Met dank aan mijn buurman Henk (PA0RSR) in Stadskanaal, waar ik ben opgegroeid. Na de middelbare school ben ik telegrafist geworden bij de Kon. Marine. Na een prachtige tijd vond mijn vriendin (nu XYL) het welletjes en ging ik 'naar de wal'. Tegenwoordig ben ik wijkagent in Apeldoorn en in mijn parochie bevindt zich het bij zendamateurs (en ex-telegrafisten) zeer bekende dorp Radio Kootwijk.
Het is er nooit van gekomen voor een machtiging te gaan leren en ik heb heel wat tijd besteed aan het intensief beluisteren van zogenoemde 'Utility-DX'. Mooie QSL's van de Airforce One op 13713 kHz, duizenden vliegtuigen en schepen gehoord op de HF en dikke stapels QSL-kaarten en -brieven van ze ontvangen. Zelfs ooit nog een boek geschreven over Luchtvaartcommunicatie op de HF.
Omdat het virus toch bleef kriebelen heb ik een ICOM-R71a op de kop getikt en weer begonnen met luisteren. Ik ben 'ongeregistreerd' maar ik begrijp dat je een NL-nummer kunt aanvragen? Er is hier vast iemand die weet hoe en wat.

73's de Rob.

nl10855
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jul 2007, 20:26

#7 Bericht door nl10855 »

Ja oke bedankt voor de tip met de frequenties, ik zal ze eens beluisteren.
Ik heb trouwens al veel beluisterd op dat gekke draadje maar dan op andere banden ook vanuit de states en zelfs australie dus dat zal ongetwijfeld op wel gaan lukken op de amateurbanden.
Wat de NL call betreft deze heb ik destijds aangevraagd bij de veron waar ik lid van was.
Ik heb mij nadien helaas afgemeld omdat ik totaal andere dingen ging doen.
Ik had mij toen wel laten vertellen dat de NL call voor lifetime zou zijn dus vandaar dat ik dat nr ook heb behouden.
Dus voor Rob je kunt dus een nr krijgen als je lid wordt van de veron, ik weet niet precies hoe dat nu in zijn werk gaat omdat ik de mijne al jaren terug had gekregen.
Allicht dat je zoiets nog kunt achterhalen bij de veron.

met vr gr Pieter

Gebruikersavatar
wbeekman
Berichten: 1184
Lid geworden op: 17 okt 2005, 14:27
Locatie: Amersfoort / Regio 03

#8 Bericht door wbeekman »

Rob,

Je kunt even een email sturen aan:

Veron Centraal Buro => Veroncb@worldonline.nl

Om je op te geven als lid. (en gelijk een NL-nummer wilt aanvragen.)

Je krijgt dan Marian Elbers of Nicolle Jansen van het CB.

Suc6,
Wim

73 de NL4509 / PA3AGZ
QTH: Amersfoort - R03 - JO22QD
Lid van: VERON, OTC en IPARC

Plaats reactie