Hallo even voorstellen

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Hallo even voorstellen

#1 Bericht door PD3UTR »

Hallo,

Ik heet Ronald en ben nieuw hier, heb in mij jeugd tijd veel belangstelling gehad wat toen nog hete illegaal zenden op de 27 mc en 3 meter, nu ik die tijd ver achter mij gelaten heb, ben ik ooit in de jaren 80 1981 was het een poging gedaan om de toen nog hete D machtiging te behalen (in de Jaarbeurs te Utrecht). Maar de eerste keer zakte ik als een baksteen en nog een keer overgedaan te hebben was ik weer gezakt kwam iets te kort, nu ik regelmatig radiomarkten bezoek zowel in Rosmalen en ook altijd de "dag van de radioamateur" te Apeldoorn heb ik een aantal jaren geleden het cursusboek aangeschaft voor de Novice N radiozendamateur. Heb er wel regelmatig ingelezen en geoefend en diverse proefexamens gemaakt en kwam soms wat te kort en de andere keer geslaagd, maar omdat ik het graag klassikaal deze cursus wilde doen. Heb ik nu eindelijk het gevonden waar ik de cursus kan gaan aanvangen klassikaal, het nieuwe cursusboek tijdens de "dag van de radioamateur" in Apeldoorn gelijk aangeschaft samen met het boek met de vele examenvragen erbij zodat ik lekker kan oefenen.

Ik luistert veel naar de repeater van PI3UTR op 145.625.0 mhz. als ik thuis ben staat hij daarop vind het erg leuk om soms leuke QSO te beluisteren en verder heb ik nog een 70cm condor 3000 waarop ik luistert daar hoor ik de repeater van Rotterdam, Hilversum, Gouda, Den Haag op met een binnen antenne (JWX). Ik woon zelf onder de rook van Utrecht.

Tot zo verre wat betreft om mij voor te stellen.

met vriendelijke groet,
Ronald

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Hallo even voorstellen

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Welkom Ronald,

Succes met de studie.

73 vanuit ook praktisch onder de rook van de stad Utrecht.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Re: Hallo even voorstellen

#3 Bericht door PD3UTR »

Ja jij ook onder de rook van Utrecht das leuk alleen jammer dat ik nog geen QSO kan maken, maar luistert wel als ik thuis ben naar de repeater van PI3UTR op 145.625.0 Mhz.
Kan de repeater vanuit mij huiskamer zien als er geen bladeren meer aan de bomen zitten.

bedankt voor je berichtje alvast.

met vriendelijke groet,
Ronald

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Hallo even voorstellen

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ronald, bij mij staat er een wooncomplex tussen. Ik woon aan de noordkant van Nieuwegein.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Re: Hallo even voorstellen

#5 Bericht door PD3UTR »

Ja oke maar ben jij soms ook wel eens actief op 145.625.0 Mhz of op 70 cm, dan of alleen maar op de andere banden?

18 november 1e dag van de cursus kan ik je al melden.

Heb tevens een diamond x30 N binnen op zolder staan maar denk als hij naar buiten gaat dat hij nog meer gaat ontvangen dan binnen maar goed even behelpen nu
zodra ik mij call sign heb zal ik hem buiten gaan plaatsen. Om zo gezellig een meerdere leuke QSO te maken, ja als je zo aan het luisteren ben op de freq. dan krijg je
echt zin om zelf te zenden. Ja het kribbel wel maar eerst maar de cursus doorlopen want ik wil echt geen ether vervuiler, luisteren kan ook gezellig zijn wel leuk om soms
te horen dat sommige zendamateurs ook de luisteraars bedanken die meeluisteren dat is wel leuk om te horen hoeft niet elke keer.

Veel fijne verbindingen vanuit Nieuwegein en wie weet maken we binnenkort een QSO.

met vriendelijke groet,
Ronald

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Hallo even voorstellen

#6 Bericht door PE1PQX »

Luisteramateur schreef:Ja jij ook onder de rook van Utrecht das leuk alleen jammer dat ik nog geen QSO kan maken, maar luistert wel als ik thuis ben naar de repeater van PI3UTR op 145.625.0 Mhz.
Kan de repeater vanuit mij huiskamer zien als er geen bladeren meer aan de bomen zitten.

bedankt voor je berichtje alvast.

met vriendelijke groet,
Ronald
Als je naar een bevriende zendamateur gaat kun/mag je daar onder begeleiding ook een QSO maken (voor zover ik weet). Wel onder de call van de begeleidende OM.

In ieder geval welkom en succes met de studie!
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Hallo even voorstellen

#7 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Luisteramateur schreef:Ja oke maar ben jij soms ook wel eens actief op 145.625.0 Mhz of op 70 cm, dan of alleen maar op de andere banden?
Ik ben wel eens qrv op pi3utr, niet al te vaak. Luister meer of maak qso's op HF/kortegolf.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
coolepascal
Berichten: 3745
Lid geworden op: 15 mar 2010, 14:45
Locatie: ZL
Contacteer:

Re: Hallo even voorstellen

#8 Bericht door coolepascal »

Ronald,

Er zijn diverse amateurs die dankzij dit forum of dankzij IRC-chats hun examen hebben weten te halen.
Toegegeven ik heb het nu over de F licentie, maar als dat werkt zal dat voor N zeker lukken.
Sucses !
Niet gehinderd door enige kennis van zaken.

PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Re: Hallo even voorstellen

#9 Bericht door PD3UTR »

Ja een QSO zou ik best wel eens willen maken, maar dan moet je wel iemand kennen die radiozendamateur is, ken wel iemand maar die is altijd erg druk en heeft weinig tijd.

Wat je zei over een QSO kunnen maken zonder machtiging is correct met wel een radiozendamateur erbij die wel een call heeft vroeger was dat echt niet mogelijk toen ik daar een vraag over kreeg tijdens mij D radio zendexamen, wel leuk om zo wat praktijk ervaring op te doen met onderlinge QSO te maken, zo zie je maar je blijf altijd leren van een ander, je wordt er alleen maar beter van.

ps. hoe voeg ik een foto toe aan een van mij al geplaatsen berichten heb het al wel geprobeerd maar doe denk ik iets verkeerd.

met vriendelijke groet,
Ronald
Laatst gewijzigd door PD3UTR op 07 nov 2013, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.

PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Re: Hallo even voorstellen

#10 Bericht door PD3UTR »

ja maar niet iedereen kan zo makkelijk een zelfstudie doen ik heb er erg veel baat bij als alles goed wordt uitgelegd. je zit allemaal voor het zelfde maak je aantekeningen je kan rechtstreeks je vraag stellen en iemand vraag wat waar je weer wat van opsteekt, je werk de aantekeningen uit enz, enz. Je maakt huiswerk en lees alles goed door en maakt meerdere proefexamens dat vind ik als ik het van mij standpunt uit bekijk de fijnste manier van leren, zodat ik de leerstof goed in mij opneem, zo leert ieder op zijn eigen vertrouwde manier.

met vriendelijke groet,
Ronald

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Hallo even voorstellen

#11 Bericht door PF9ZX »

Luisteramateur schreef:ja maar niet iedereen kan zo makkelijk een zelfstudie doen ik heb er erg veel baat bij als alles goed wordt uitgelegd. je zit allemaal voor het zelfde maak je aantekeningen je kan rechtstreeks je vraag stellen en iemand vraag wat waar je weer wat van opsteekt, je werk de aantekeningen uit enz, enz. Je maakt huiswerk en lees alles goed door en maakt meerdere proefexamens dat vind ik als ik het van mij standpunt uit bekijk de fijnste manier van leren, zodat ik de leerstof goed in mij opneem, zo leert ieder op zijn eigen vertrouwde manier.

met vriendelijke groet,
Ronald
Heel herkenbaar :wink:
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Hallo even voorstellen

#12 Bericht door PA3BAS »

Ik zou zeggen word lid van de Veron. Volgens mij geven ze een cursus N en F ergens in een oud fort. Iemand na mij gaat vast nog meer informatie daarover geven.

Je zou ook eens kunnen kijken op de DLZA. Dat is een website waar je tegen betaling van een borg een cursus N kan volgen. Als je vervolgens examen doet kan je die borg ook weer terugkrijgen. Veel hoef het dus niet te kosten. Ik geloof dat de website http://www.dlza.nl is...

Edit: website klopt.
.... But will it blend?

PD3UTR
Berichten: 230
Lid geworden op: 06 nov 2013, 22:05

Re: Hallo even voorstellen

#13 Bericht door PD3UTR »

Hallo,

Ja zeker kan ik lid worden van de Veron, maar wil eerst maar mij gaan verdiepen op de cursus later kan ik mij nog altijd wel aanmelden. Wat betreft de cursus online heb geprobeerd een jaartje geleden om mij daar aan te melden maar ik vind dat zeer omslachtig om je daar aan te melden vind het ook een rommelige website waarop je moet aanmelden zou wel eens wat gebruikers vriendelijke gemaakt mogen worden, maar goed dat is mij mening, misschien dat een ander daar geen elke moeite mee heeft. (leren op afstand is niet echt mij ding)

Wat betreft jou opmerking over de N cursus kan ik je dit melden, dat mij 1e cursusdag 18 november 2013 zal zijn en dat het een klassikale cursus betreft en het examen staat gepland op begin maart 2014. Heb tevens ook het examen van november 2013 van de Novice gedaan zonder af te kijken trouwens en ik kwam tot 26 goede antwoorden maar had een paar vragen te snel gelezen als ik die wat langzamer had gelezen dan kwam ik op 30 goede antwoorden uit dus geslaagd.

Ja zo zie je maar geduld is een schone zaak. Snel iets doen, wil ook niet altijd iets zeggen toch.

met vriendelijke groet,
Ronald

Plaats reactie