Hallo allemaal

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pd5r
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 jul 2013, 11:02
Roepletters: PD5R
Locatie: JO22OA
Contacteer:

Hallo allemaal

#1 Bericht door pd5r »

Mijn naam is Rogier, ben 38 jaar, getrouwd en heb 3 kids. Naast motorrijden, fotografie en drummen heb ik veel interesse in techniek. Dit pas ik dan ook toe in alle zojuist genoemde hobby's. Mijn technische achtergrond ligt in de elektrotechniek en technische informatica, al heb ik daar nooit mijn beroep van gemaakt.
In mijn puberjaren was ik veel bezig met de 27mc. Mijn eerste 'bak' was de Senfor Skyline 2008, een heuse 22-kanaals mét alfa kanalen :lol: Dat was mijn kennismaking met het zenden en ontvangen van signalen en bijbehorende techniek. Ik heb vele modellen versleten en ook portofoon modellen waren populair. In die tijd was het luisteren naar de scanner ook nog leuk.
Na verloop van tijd verschoof mijn interesse op het gebied van communicatie naar o.a. de mobiele telefoon en data-communicatie. De 27mc verloor een beetje mijn aandacht en ik was niet de enige.

Nu, jaren later dus, wil ik de draad (beter gezegd draag-golf) gaan oppakken, maar dan serieus. Ik heb mij inmiddels opgegeven bij DLZA om de cursus te volgen en mijn N licentie te behalen. Mijn doel is in eerste instantie om ervaring op te doen en mij te gaan begeven op de 2 meter en/of de 70 centimeter band.

Ik heb trouwens de Yaesu FT-7900 op het oog i.c.m. bijvoorbeeld een Diamond X-200N. Ik hoor natuurlijk graag of dat een leuke combi is om mee te starten. Meteen maar een vraag: is een 10-12 ampere voeding voldoende voor 1 apparaat? Ik heb namelijk nog eentje staan van PAN International.
Verder heb ik een setje Baofeng BF-888S bami porto's besteld. Ik weet dat ik (nog) niet mag............. :oops:

Goed, ik hoop hier veel te komen lezen en leren.

Groet,

Rogier
-= The sky is the limit =-

Yaesu FT-991 - Yaesu FTM-100 - HyEndFed 10-20-40 - Diamond X50N - VHF Klaverblad antenne - D'original Outback 1899 - Yaesu FT-70D - Baofeng UV-B5

PD5R

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Hallo allemaal

#2 Bericht door Bert_1 »

Welkom (ik ben hier ook nog maar een dag trouwens :) )
Ik hoop niet dat ik negatief klink want dat is niet de bedoeling maar ik ben ooit ook op deze manier begonnen en ik raakte toen snel uitgekeken omdat het toch erg lokaal is. Je mag met N ook op de HF banden en daar is erg veel te beleven. Of met ssb op 2 meter maar dan met flinke richtantenne / vermogen, daar kun je ook flinke afstanden mee afleggen. Die sets zijn wel duurder maar een set die je snel aan de kant schuift is ook zonde natuurlijk. Zo heeft ieder zijn voorkeur...
Bert

PA3BAS
Berichten: 2609
Lid geworden op: 07 jan 2011, 22:19
Roepletters: PA3BAS
Locatie: JO21XX

Re: Hallo allemaal

#3 Bericht door PA3BAS »

Met twee meter heb je dan wel weer de mogelijkheid om in de ruimte te komen. Dat heb je op de korte golf dan weer niet. Een twee meter fm set om wat te praten kan je al voor 17,50 tweedehands kopen, een condor 16. Leuke instapset is zoiets als de Yaesu 897d. Die heeft hf, vhf en uhf aan boord. Kan je uitzoeken wat je leuk vindt.
.... But will it blend?

Gebruikersavatar
PE1NBD
Berichten: 800
Lid geworden op: 05 nov 2006, 10:42
Roepletters: PE1NBD
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Hallo allemaal

#4 Bericht door PE1NBD »

Welkom Rogier. Hoop dat je heel veel plezier aan je hernieuwde kennismaking van deze mooie hobbie gaat beleven. Ik zou me ook niet alleen maar gaan concentreren op de VHF en UHF banden. Neem ook HF want kans dat je daar een mooie verbinding maakt is 100 X groter.
73 de PE1NBD, Oene.

Icom 7600, LZA 10-5, HyEndFed 40 mtr., 12JXX2. Diamond F-22.

PE1KXY
Berichten: 230
Lid geworden op: 11 nov 2009, 13:44
Roepletters: PE1KXY
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: Hallo allemaal

#5 Bericht door PE1KXY »

Beste Rogier welkom!

PD1TVH
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 mei 2013, 20:35
Roepletters: PD9T
Locatie: Alkmaar

Re: Hallo allemaal

#6 Bericht door PD1TVH »

Welkom Rogier, succes met de hobby, ik heb overigens de Yaesu FT 7800 staan, de voorloper van het setje wat jij op het oog hebt.
Nu nog icm met een Comet GP3, maar deze wil ik binnenkort vervangen voor een Diamond X-300.
Werkt leuk, maar wil in de toekomst toch ook op SSB uit kunnen komen, dus koop niet te snel iets, maar bedenk goed wat je zou willen.
Overigens de voeding die je nu hebt staan is voldoende voor de Yaesu.
73, Tim, PD9T

Gebruikersavatar
pd5r
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 jul 2013, 11:02
Roepletters: PD5R
Locatie: JO22OA
Contacteer:

Re: Hallo allemaal

#7 Bericht door pd5r »

Na een tijdje even weinig te hebben gedaan ga ik weer vlot verder met de cursus.
Inmiddels ben ik al aardig aan het uitbereiden. De 'hardware' verzameling neemt toe en bestaat inmiddels uit:

- Kenwood TM-281E
- Kenwood TH-K20E
- Baofeng UV-B5
- Condor 16 (heerlijk project tijdens al die regen)
- Diamond MR77B mobiele antenne
- Zelf gemaakte 2 meter 5/4 antenne (http://www.rason.org/Projects/ant54/ant54.htm)

Ja, ik ben mij bewust van het feit dat ik deze spulletjes (nog) niet in bezit mag hebben en hopelijk kunnen jullie dat een beetje door de vingers zien (en de officiele instantie's ook....) :wink: Ik laat het wel uit mijn hoofd om te zenden!

Ik kan niet wachten tot ik mag gaan zenden. Inmiddels luister ik bijna dagelijks de repeater van Utrecht uit. Voel me al erg betrokken, dus heb ook maar meteen een donatie gedaan :lol:

Voor het Condor project heb ik nog wel wat vragen die ik in een andere thread zal stellen.
-= The sky is the limit =-

Yaesu FT-991 - Yaesu FTM-100 - HyEndFed 10-20-40 - Diamond X50N - VHF Klaverblad antenne - D'original Outback 1899 - Yaesu FT-70D - Baofeng UV-B5

PD5R

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: Hallo allemaal

#8 Bericht door PF9ZX »

Alles wat je nu in bezit hebt is geen enkel probleem natuurlijk, zolang je het maar niet gebruikt. Doe je dit wel dan kan het vooral voor jezelf een probleem zijn/worden.;-)
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Hallo allemaal

#9 Bericht door PE2AAB »

rolierop schreef:...Voel me al erg betrokken, dus heb ook maar meteen een donatie gedaan :lol:..
HAM Spirit heb je dus ook al! :lol:

Komt helemaal goed!
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Hallo allemaal

#10 Bericht door PA0RAB »

Rogier,
Welkom in de club.
dat blauwe bakkie komt me bekend voor Zal wel bij meer zijn.
Dan al tal van adviezen op je wensen. Dat wordt moeilijk voor je.
Eerst maar de voeding. Je zult wel ervaren hebben dat je voor de zekerheid en wat over hebben je er van uit mag gaan dat een zender zo'n 2/3 van het opgenomen vermogen in de lucht slingert. Je 12 amp's voeding geeft 120 watt dus kan er ruimschoots 75 watt de lucht in.
Welke banden?
Zaak van persoonlijke voorkeur Iemand zei dat het op HF gemakkelijker is een verbinding te maken . Als er bedoeld wordt dat de uitbreidings mogelijkhedenop HF anders zijn dan het horizonbereik van VHF UHF of SHF dan heeft ie gelijk,maar er staan andere mogelijkheden tegen over als NOORDERLICHT WEERINVERSIES VALLENDE STERREN.om maar een paar te noemen.
Op HF zal je maar een buurman hebben met een computer ,dat is niet zo erg ,maar die stekker!!
s Weekends is er op HF ook niet te werken dicht met CQ contest. Een leuke verbinding. Je kunt beter een Staatslot kopen.
Maar het is mogelijk met heel simpele dingen kwestie van kennis met wat geluk kijk maar eens in de QRP sectie Vermogen zegt zo weinig :100 Watt S9 , 25 watt S8 , 6 watt S7 , 1,5 watt S6 ,350 mW S5
Volg de raad van de oude vonkenboeren op Eerst luisteren dan pas zenden,.
door luisteren kom je veel te weten welke richting zijn er openingen voor een verbinding welke sets worden gebruikt welke antennes welk vermogen , enz enz.
Geschreeuw op die eeuwige ruisvelden blijft zo vaak bij geschreeuw.
Hi Nogmaals welkom
55 en 73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
pd5r
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 jul 2013, 11:02
Roepletters: PD5R
Locatie: JO22OA
Contacteer:

Re: Hallo allemaal

#11 Bericht door pd5r »

Wegens persoonlijke omstandigheden heb ik een lange tijd niet veel aan de studie kunnen doen, maar aangezien het toch echt blijft kriebelen en ik het weer kan oppakken staat het examen nu dan toch echt gepland op 4 november aanstaande.

De proefexamens die ik maak geven goede resultaten, dus ik ga ervan uit dat de stof er in zit (mag intussen ook wel ;-))

Met veel plezier luister ik naar PA3UTR en PI2NOS. Ik ben dit eigenlijk de afgelopen tijd blijven doen, ook al lag de studie even stil. Ook hier heb ik heel veel mogen leren door alleen maar te luisteren.

Zodra ik geslaagd ben beloon ik mijzelf met een Kenwood TS-480SAT. Dat is volgens mij een hele mooie set voor HF welke binnen mijn budget valt. Wat antenne betreft ga ik denk ik voor deze end-fed

Ik ga mij nog verder voorbereiden voor het examen, natuurlijk een mooie "shack" inrichten en lid worden van de Veron. Tot snel.

'73
Rogier
-= The sky is the limit =-

Yaesu FT-991 - Yaesu FTM-100 - HyEndFed 10-20-40 - Diamond X50N - VHF Klaverblad antenne - D'original Outback 1899 - Yaesu FT-70D - Baofeng UV-B5

PD5R

Gebruikersavatar
PE2P
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 apr 2015, 16:10
Roepletters: PE2P
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Hallo allemaal

#12 Bericht door PE2P »

rolierop schreef:
Zodra ik geslaagd ben beloon ik mijzelf met een Kenwood TS-480SAT.
Rogier
O werkt dat zo?
Ik ga 2 september mijn geluk voor N- beproeven, dus ik moet mij zelf dan ook maar kietelen als ik slaag. (met toestemming uiteraard van XYL :lol: )

Jij ook succes in November.
73' Henk
Kenwood TS-2000 * TYT th-9800 * baofeng uv-5r * 2x baofeng uv-3r mkII * uniden bearcat 200xlt * Commtel Com205 * diamond X50 * diamond X200 * HyEndFed 4 band * Sirio SD - 1300 N *

Gebruikersavatar
pd5r
Berichten: 43
Lid geworden op: 07 jul 2013, 11:02
Roepletters: PD5R
Locatie: JO22OA
Contacteer:

Re: Hallo allemaal

#13 Bericht door pd5r »

Henky schreef:
rolierop schreef:
Zodra ik geslaagd ben beloon ik mijzelf met een Kenwood TS-480SAT.
Rogier
O werkt dat zo?
Ik ga 2 september mijn geluk voor N- beproeven, dus ik moet mij zelf dan ook maar kietelen als ik slaag. (met toestemming uiteraard van XYL :lol: )

Jij ook succes in November.
Kennelijk werkt dat bij de meeste met een XYL zo :lol: Maar het hebben van een hobby wordt meestal wel gedoogd heb ik het idee.... haha

Jij succes voor het komende examen!
-= The sky is the limit =-

Yaesu FT-991 - Yaesu FTM-100 - HyEndFed 10-20-40 - Diamond X50N - VHF Klaverblad antenne - D'original Outback 1899 - Yaesu FT-70D - Baofeng UV-B5

PD5R

Plaats reactie