geheel nieuw

Hier kun je wat over jezelf vertellen als je nieuw bent.
Bericht
Auteur
Tim
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 okt 2005, 19:09
Locatie: Delfgauw

geheel nieuw

#1 Bericht door Tim »

ik ben Tim(15)

ik zit bij de scouting en heb vandaag JOTA ik ben best geintreseerd in zendamateur ik heb al aardig wat informatie gevraagd aan de zend amateur(en ik weet dat je 16 moet zijn! :( ) maar wat ik me nau zo afvraag is wat heb je alemaal nodig om het te worden en hoe veel gaat dat kosten?

alvast bedankt!

Gebruikersavatar
PA3FBF
Berichten: 170
Lid geworden op: 17 sep 2005, 12:38
Locatie: Mijdrecht / Prov. Utrecht / Regio 02
Contacteer:

#2 Bericht door PA3FBF »

Hoi,

Kleine fout: je kan al met 14 jaar je machtiging/vergunning krijgen, na uiteraard succesvol examen.

Nederland is in 50 of 51 regio's/afdelingen verdeeld, en in één regio/afdeling ligt ook je woonplaats. Kijk eens op www.veron.nl bij welke afdeling/regio je hoort (onder "call" naar je afdeling zoeken) onder "afdelingen"), en informeer dan eens of er een cursus zendamateur wordt gegeven.

Indien ja, hoef je alleen gemaakte kosten te vergoeden zoals het leerboek voor zendamateurs = is niet de wereld, want alles draait bij ons op vrijwilligheid.

Indien niet, geeft misschien een naburige afdeling een cursus zendamateur. Leermateriaal wordt daar dan bekendgemaakt, en leer je daar wel ook gericht knutselen.

Hoop day ik niets belangrijks ben vergeten.

73
PA3FBF
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things

Tim
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 okt 2005, 19:09
Locatie: Delfgauw

#3 Bericht door Tim »

oke dank u wel maar ik zit toch nog met wat vragen:

ik ben een jongetje van 15 met een kranten wijk :P
ik heb dus niet zo veel geld dus ben ik erg benieuwd hoe duur zo iets kost en als ik zo'n vergunning heb wat komt er dan nog meer bij kijken en kan ik met zo'n vergunning(n) ook mee doen aan een JOTA?

alvast bedankt :!:

Gebruikersavatar
PA3FBF
Berichten: 170
Lid geworden op: 17 sep 2005, 12:38
Locatie: Mijdrecht / Prov. Utrecht / Regio 02
Contacteer:

#4 Bericht door PA3FBF »

Hoi Tim,

Om met zendamateur te beginnen: zie boven mijn bijdrage (niet duur, zal zo om enkele tientjes gaan voor leerboek en eventueel materiaal om kleine dingetjes te knutselen).

Geef eens je woonplaats, dan kijk ik effe bij welke afdeling je hoort en geef je dan info, bij wie je moet wezen voor info vragen over kosten en cursus. Kijk ook goed de www.veron.nl -website door, daar staat ook allerhand voor beginnende amateurs!

Zodra je een roepnaam hebt = examen hebt doorlopen, mag je met je machtiging en apparatuur uiteraard ook aan een Jota meedoen.

73
PA3FBF
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things

Tim
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 okt 2005, 19:09
Locatie: Delfgauw

#5 Bericht door Tim »

ik woon in Delfgauw(vlakbij delfd!)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Centjes

#6 Bericht door PE2AAB »

Dit staat op de JOTA site.

Het examen kost je 50 euro eenmalig
je machtiging kost je per jaar 50 euro
en als je daarbij ook lid van de VERON of VRZA wil worden (Vrijblijvend maar aan te raden) dan kost je dat ook rond de 50 euro per jaar.
100 euro per jaar dus en eenmalig (Of misschien meerdere malen) 50 euro voor het examen.

Verder, als je je ouders vraagt, kun je daar misschien wel geld voor je machtiging of het examen krijgen. Het is immers een positieve aanvulling op je studie!!

Ik ben 25 en mijn ouders betalen mijn machtiging nog altijd braaf elk jaar :oops: . Misschien uit onwetendheid inmiddels hihihi

Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA3FBF
Berichten: 170
Lid geworden op: 17 sep 2005, 12:38
Locatie: Mijdrecht / Prov. Utrecht / Regio 02
Contacteer:

#7 Bericht door PA3FBF »

Hoi Tim,

Hehe, ben ik nu ook weer bijgewerkt inzake huidige kosten

Je hoort bij afd. 09: "Delft"

Kijk eens op hun website. En kun je vragen of zij er cursus geven!

http://verondelft.tiscaliweb.nl/

Je kunt ook kijken op www.vrza.org , en daar afdelingen aanklikken. Onder welke regio delft valt weet ik nu echter niet..... :roll:
Enjoy the little things for one day you may look back and realize they were the big things

Tim
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 okt 2005, 19:09
Locatie: Delfgauw

#8 Bericht door Tim »

dank u wel

maar wat kan ik als ik lid ben van zo'n vereniging?

Tim
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 okt 2005, 19:09
Locatie: Delfgauw

#9 Bericht door Tim »

en ik heb nog een vraag als je zo'n n-vergunning heb kan je dan al aardig wat of steld het echt helemaal niks voor

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

#10 Bericht door PE2AAB »

Je mag dan met 25 Watt op 2 en 70 in alle modes!... Vroeger was dat erg beperkt maar nu mag je dus veel meer.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Tim
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 okt 2005, 19:09
Locatie: Delfgauw

#11 Bericht door Tim »

aha ik ben zou niet weten wat dat betekend maar het is dus veel!

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

#12 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Tim,

Misschien is het leerzaam als je al de mogelijkheid heb om te luisteren. Zo kom je al meer van de banden te weten en leer je ook over de specifieke mogelijkheden.
Voor een ontvanger heb je geen machtiging nodig, lid van een vereniging zijn is wel aan te raden.

Een HF ontvanger is 2de hands redelijk van prijs, maar dat is persoonlijk.

Succes.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PE1ICQ
Berichten: 110
Lid geworden op: 23 aug 2005, 09:54
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

#13 Bericht door PE1ICQ »

Kleine correctie. De prijs van het lidmaatschap (2005) van de VERON voor een Junior lid (tot 18 jaar) is € 31 per jaar.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Uitleg

#14 Bericht door PE2AAB »

PE2AAB schreef:Je mag dan met 25 Watt op 2 en 70 in alle modes!... Vroeger was dat erg beperkt maar nu mag je dus veel meer.
Dat betekent dat je dus met een vermogen van 25 Watt mag zenden op de 2 meterband. Dat is, in Nederland, 144 MegaHertz tot en met 146 MegaHertz. en op de 70 centimeterband. Dat is, in Nederland, 430 MegaHertz tot en met 440 MegaHertz. in alle modes.. Dus FM, AM, SSB (Enkelzijdeband), CW (Morse) PSK31 (Via PC), Packet (Ook via de PC), SSTV (Plaatsjes via de lucht verzenden) enz.

2 meter is VHF
70 centimeter is UHF
Met deze banden is het meestal zo dat je met zendamateurs uit de buurt praat. Maar uiteraard zijn er ook uitschieters tot heel ver weg mogelijk. Dat ligt weer aan 'het weer' enzo. Dat leer je allemaal in de cursus voor radiotechniek.

Hoop dat dit ietsje meer duidelijkheid geeft
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Tim
Berichten: 7
Lid geworden op: 15 okt 2005, 19:09
Locatie: Delfgauw

#15 Bericht door Tim »

onwijs bedankt voor alle informatie

Plaats reactie